Denetim Komitesi'nin İç Denetim, İç Kontrol, Risk Yönetim ve Mevzuat Uyum Fonksiyonlarının İşleyişine İlişkin Değerlendirmeleri ve Hesap Dönemi İçindeki Faaliyetleri

Bankamızda iç denetim, iç kontrol ve risk yönetim faaliyetleri; görev ve sorumlulukları ilgili yönetmeliklerle belirlenmiş, organizasyonel olarak birbirinden bağımsız ve Yönetim Kurulu adına Denetim Komitesi’nin koordinasyonu altında çalışan TKB, İKM ve RYMB tarafından yürütülmektedir. Ayrıca, Mevzuat Uyum Müdürlüğü de Denetim Komitesi aracılığı ile Yönetim Kurulu’na bağlı olarak çalışmaktadır.

İç Denetim (Teftiş Kurulu Başkanlığı)

Teftiş Kurulu Başkanlığı, Denetim Komitesi aracılığıyla Yönetim Kurulu’na bağlıdır. Müfettişler, Başkan’dan alacakları program ve talimatlar uyarınca Yönetim Kurulu adına teftiş, inceleme ve soruşturma yaparlar.

Teftiş Kurulu Başkanlığı, Banka’nın ve konsolidasyona tabi ortaklıklarının faaliyetlerini geliştirmek ve onlara değer katmak amacıyla bağımsız objektif ve makul bir güvence ile danışmanlık hizmeti sunar. Teftiş Kurulu Başkanlığı, Üst Yönetime, faaliyetlerin kanun ve ilgili diğer mevzuat ile Banka içi strateji, politika, ilke ve hedefler doğrultusunda yürütüldüğü ve Banka’nın iç kontrol, risk yönetimi sistemlerinin ve yönetişim süreçlerinin etkinliği ve yeterliliği hususlarında güvence sağlar ve ilgili sistemleri değerlendirmek ve geliştirmek için sistemli ve disiplinli bir yaklaşım getirerek Banka’nın hedeflerine ulaşmasına yardımcı olmayı amaçlar.

2013 yılı denetim programı kapsamında yapılan denetimler aşağıda özetlenmiştir.

  • 74 Şube denetimi,
  • Genel Müdürlük Birimlerinde 8 denetim,
  • Bilgi Sistemleri Birimlerinde 3 denetim,
  • Yönetim Beyanı çalışması gerçekleştirilmiştir.

31.12.2013 itibarıyla Teftiş Kurulu Başkanlığı’nın kadrosu toplam 36 kişiden oluşmaktadır.
2013 yılında Teftiş Kurulu üyeleri toplam 4.655 saat Mesleki Eğitim, Kongre, Seminer Konferans konulu eğitim programlarına iştirak etmişlerdir. Teftiş Kurulu personelinin kişi başına eğitim ortalaması 129 saat olarak gerçekleşmiştir.

İç Kontrol

İç Kontrol Müdürlüğü, Bankamız faaliyetlerinin etkin ve verimli bir şekilde Kanun’a ve ilgili diğer mevzuata, banka içi politika ve kurallara ve bankacılık teamüllerine uygun olarak yürütülmesi, muhasebe ve finansal raporlama sisteminin güvenilirliğinin, bütünlüğünün ve bilgilerin zamanında elde edilebilirliğinin sağlanması yönünde Banka’nın tüm organizasyon ve faaliyetleri konusunda kontrollerde bulunmakta, Yönetim Kurulu’na ve Banka Yönetimi’ne bilgi aktarımı yapmaktadır. Erken uyarı sistemleri geliştirerek doğması muhtemel riskleri önceden bildirerek önlem alınmasını sağlamak da İç Kontrol Müdürlüğü fonksiyonları arasında yer almaktadır.

31.12.2013 tarihi itibarı ile İç Kontrol Müdürlüğü’nün kadrosu 35 kişiden oluşmaktadır.

Merkezi kontrol yapılanmasıyla, birimlerin yaptığı işlemler, süreçler üzerinden oluşturulan Risk Kontrol Matrisleri aracılığıyla, merkezde kurulan alt servislerce düzenli olarak kontrol edilmektedir. Bu kapsamda 2013 yılı içerisinde Bankamız temel faaliyetleri başta olmak üzere, Bankacılık ve Bilgi Sistemleri süreçlerine ilişkin kontrol noktaları çalışma programları vasıtası ile test edilmiştir. Diğer taraftan hazırlanan sorgular vasıtasıyla hataların tespiti ve personel nezdinde farkındalık sağlanmaktadır.

İç Kontrol Müdürlüğü tarafından icra edilen kontrol faaliyetleri kapsamında 2013 yılı içerisinde 232 şubede toplam 319 kez kontrol faaliyeti icra edilmiştir.

İlgili kontrol faaliyetleri neticesinde tespit edilen eksik ve hatalı uygulamalar Denetim Komitesi’ne 3’er aylık dönemler itibarıyla raporlanmakta, söz konusu tespit edilen eksik ve hatalı uygulamaların tüm çözüm ve tamamlanma aşamaları takip edilmektedir.

2013 yılı içerisinde İç Kontrol Müdürlüğü personeli toplam 4.193 saat mesleki eğitim, kongre, seminer ve konferans programlarına iştirak etmişlerdir. İç Kontrol Müdürlüğü personeli başına eğitim ortalaması 118 saat olarak gerçekleşmiştir.

Risk Yönetimi

Organizasyon
Risk yönetim organizasyonu, Yönetim Kurulu, Denetim Komitesi ve Risk Yönetim Merkezi’nden oluşmuştur.

31.12.2013 itibarıyla, Risk Yönetim Merkezi kadrosu 1 Başkan, 2 Müdür ve 11 personel olmak üzere toplam 14 kişiden oluşmaktadır.

2013 yılı içinde yürütülen risk yönetimi faaliyetleri aşağıda sınıflandırılarak özetlenmiştir.

Risk Tanıma

İş akışlarındaki değişiklikler, programlardaki revizyonlar ve yeni ürün tasarımları izlenerek risklilik açısından ilgili birimlere danışmanlık yapılmış, risk değerlendirme raporları yazılmıştır. Alınacak destek hizmetleri ile ilgili riskler analiz edilmiştir.

Risk Ölçümü

“Bankaların İç Sistemleri Hakkında Yönetmelik” kapsamında İçsel Sermaye Yeterliliği Değerlendirme Süreci (İSEDES) oluşturulmuştur. Bu süreçte, başlıca risklerin yanı sıra ikincil derecede önemli olan riskler de ölçülerek, sürece dahil edilen tüm risklerin toplam bazda sermaye yeterliliği standart rasyosu üzerindeki etkileri hesaplanmıştır.

İSEDES kapsamında cari döneme ilişkin risklerin ölçümünün yanı sıra ileriye dönük olarak maruz kalınacak riskler de tahmin edilmiş ve ölçümü yapılan tüm risk değerleri belirli senaryolar gereği stres testi çalışmalarına konu edilmiştir.

Risk ölçümü kapsamında yürütülen çalışmaların detaylarına ilgili risk kategorisi başlığı altında “Risk Türleri İtibarıyla Risk Yönetimi Politikalarına İlişkin Bilgiler” bölümünde yer verilmiştir.

Risk İzleme

Risk Yönetim Merkezi, ekonomi ile ilgili verileri izleyerek Bankamızın faaliyet gösterdiği ekonomik ortamdaki piyasa şartlarındaki değişimleri ve trendleri önceden algılamaya çalışmaktadır.

Tüm ilgili risk türleri bazında önem ve büyüklük kriterleri dikkate alınarak gerekli izleme çalışmaları yürütülmekte olup, bahse konu çalışmalara ilişkin risk türleri itibarıyla gruplandırılmış detaylara, “Risk Türleri İtibarıyla Risk Yönetimi Politikalarına İlişkin Bilgiler” bölümünde yer verilmiştir.

Raporlama

Risk Yönetim Merkezi yaptığı risk analizlerinin ve ölçümlerinin sonuçlarını ilgili birimlere, komitelere, banka üst yönetimine ve Denetim Komitesi’ne raporlamaktadır. Ayrıca Risk Yönetimine ilişkin raporlamalar BDDK’ya yapılmaktadır.

Yürütülen raporlama çalışmalarına ilişkin risk türleri itibarıyla gruplandırılmış detaylara “Risk Türleri İtibarıyla Risk Yönetimi Politikalarına İlişkin Bilgiler” bölümünde yer verilmiştir.

Dokümantasyon

Risk yönetimi ile ilgili politikalar, prosedürler ve risk limitlerini belirleyen dokümanlar asgari olarak yılsonlarında gözden geçirilmekte, gerekli revizyonlar yapılmaktadır.

Denetim Komitesi

                                       

Brian Keith BELCHER
Denetim Komitesi Üyesi
Oğuz KAYHAN
Denetim Komitesi Üyesi