2014 Faaliyet Raporu
Denetim Komitesi’nin İç Denetim, İç Kontrol, Risk Yönetim ve Mevzuat Uyum Fonksiyonlarının İşleyişine İlişkin Değerlendirmeleri ve Hesap Dönemi İçindeki Faaliyetleri

Bankamızda iç denetim, iç kontrol ve risk yönetim faaliyetleri; görev ve sorumlulukları ilgili yönetmeliklerle belirlenmiş, organizasyonel olarak birbirinden bağımsız ve Yönetim Kurulu adına Denetim Komitesi’nin koordinasyonu altında çalışan Teftiş Kurulu Başkanlığı, İç Kontrol Müdürlüğü ve Risk Yönetim Merkezi Başkanlığı tarafından yürütülmektedir. Mevzuat Uyum Müdürlüğü de Denetim Komitesi aracılığı ile Yönetim Kurulu’na bağlı olarak çalışmaktadır.

İç Denetim (Teftiş Kurulu Başkanlığı)

Teftiş Kurulu Başkanlığı, Denetim Komitesi aracılığıyla Yönetim Kurulu’na bağlıdır. Müfettişler, Başkan’dan alacakları program ve talimatlar uyarınca Yönetim Kurulu adına teftiş, inceleme ve soruşturma yapmaktadır.

Teftiş Kurulu Başkanlığı, Banka’nın ve konsolidasyona tabi ortaklıklarının faaliyetlerini geliştirmek ve onlara değer katmak amacıyla bağımsız, objektif ve makul bir güvence ile danışmanlık hizmeti sumaktadır. Teftiş Kurulu Başkanlığı, Üst Yönetime, faaliyetlerin kanun ve ilgili diğer mevzuat ile Banka içi strateji, politika, ilke ve hedefler doğrultusunda yürütüldüğü ve Banka’nın iç kontrol, risk yönetimi sistemlerinin ve yönetişim süreçlerinin etkinliği ve yeterliliği hususlarında güvence sağlamakta ve ilgili sistemleri değerlendirmek ve geliştirmek için sistemli ve disiplinli bir yaklaşım getirerek Banka’nın hedeflerine ulaşmasına yardımcı olmayı amaçlamaktadır.

2014 yılı denetim planı kapsamında risk odaklı denetim yaklaşımı esas alınarak belirlenen çeşitli Şubelerde ve Genel Müdürlük birimlerinde denetimler gerçekleştirilmiş; ayrıca, BS müfettişleri aracılığıyla bilgi sistemlerine yönelik denetimler yürütülmüştür. Söz konusu denetim çalışmaları ile birlikte yönetim beyanına ilişkin inceleme ve denetimler gerçekleştirilmiştir.

İlgili tüm teftiş faaliyetleri neticesinde tespit edilen eksik ve hatalı uygulamalar, Denetim Komitemize 3’er aylık dönemler itibarıyla raporlanmakta ve tamamlanma durumlarının takibi sağlanmaktadır.

Ayrıca, müfettişlerin bilgi seviyelerini arttırmak ve kişisel gelişimlerini en üst düzeye çıkarmak amacıyla detaylı eğitim programları hazırlanarak banka içi ve banka dışı eğitimler alınmıştır.

31.12.2014 itibarıyla Teftiş Kurulu Başkanlığı’nın kadrosu 42 kişiden oluşmaktadır.

İç Kontrol

İç Kontrol Müdürlüğü, Bankamız faaliyetlerinin etkin ve verimli bir şekilde Bankacılık Kanunu’na ve ilgili diğer mevzuata, banka içi politika ve kurallara ve bankacılık teamüllerine uygun olarak yürütülmesi, muhasebe ve finansal raporlama sisteminin güvenilirliğinin, bütünlüğünün ve bilgilerin zamanında elde edilebilirliğinin sağlanması yönünde Banka’nın tüm organizasyon ve faaliyetleri konusunda kontrollerde bulunmakta, Yönetim Kurulu’na ve Banka Yönetimi’ne bilgi aktarımı yapmaktadır. Erken uyarı sistemleri geliştirerek doğması muhtemel riskleri önceden bildirerek önlem alınmasını sağlamak da İç Kontrol Müdürlüğü fonksiyonları arasında yer almaktadır.

İç Kontrol Müdürlüğü faaliyetlerini; Merkezi Kontrol, Yerinde Kontrol, Bilgi Sistemleri ve Uyum Kontrolleri, Raporlama ve Aksiyon Takip ile Risk Kontrol Öz Değerlendirme servisleri olmak üzere 5 ana servis üzerinden yürütmektedir.

2014 yılı kontrol planı çerçevesinde; şubelerde risk odaklı kontrol faaliyetleri gerçekleştirilmiş, Genel Müdürlük birimlerinde ise, yönetim beyanı kapsamında yer alan kontroller de dahil olmak üzere, kontrol tasarım ve test faaliyetleri ile sorgu incelemeleri yapılmıştır.

İlgili tüm kontrol faaliyetleri neticesinde tespit edilen eksik ve hatalı uygulamalar, Denetim Komite’mize 3’er aylık dönemler itibarıyla raporlanmakta ve tamamlanma durumlarının takibi sağlanmaktadır.

Ayrıca, İç Kontrol personelinin bilgi seviyelerini arttırmak ve kişisel gelişimlerini en üst düzeye çıkarmak amacıyla detaylı eğitim programları hazırlanarak banka içi ve banka dışı eğitimler alınmıştır.

31.12.2014 itibarıyla İç Kontrol Müdürlüğü’nün kadrosu 38 kişiden oluşmaktadır.

Risk Yönetimi

Risk yönetim organizasyonu, Yönetim Kurulu, Denetim Komitesi ve Risk Yönetim Merkezi’nden oluşmaktadır. Risk yönetimi sisteminin amacı, Banka’nın gelecekteki nakit akımlarının ihtiva ettiği risk-getiri yapısını, buna bağlı olarak faaliyetlerin niteliğini ve düzeyini izlemeye, kontrol altında tutmaya ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik olarak belirlenen politikalar, uygulama usulleri ve limitler vasıtasıyla, konsolide ve konsolide olmayan bazda maruz kalınan riskler ile Banka’nın dahil olduğu risk grubu ile gerçekleştirilen işlemlerden kaynaklanan risklerin tanımlanmasını, ölçülmesini, raporlanmasını, izlenmesini, kontrolünü sağlamaktır.

2014 yılı içinde yürütülen risk yönetimi faaliyetleri aşağıda sınıflandırılarak özetlenmiştir.

Risklerin Tanımlanması ve Ölçümü

Bankaların İç Sistemleri ve İçsel Sermaye Yeterliliği Değerlendirme Süreci Hakkında Yönetmelik, ilgili diğer mevzuat ve uluslararası kabul görmüş standartlar kapsamında Banka’nın maruz kaldığı riskler; kredi riski, piyasa riski, likidite riski ve operasyonel risk temel başlıkları altında en iyi uygulamalar dikkate alınarak tanımlanmakta, ölçülmekte, raporlanmakta, izlenmektedir.

Bu kapsamda yıllık olarak İçsel Sermaye Yeterliliği Değerlendirme Süreci (İSEDES) raporu hazırlanmakta olup bahse konu risk türlerinin yanı sıra maruz kalınan diğer önemli riskler de dikkate alınarak Banka’ya olası etkileri hesaplanmakta ve düzenli olarak izlenmektedir. İSEDES kapsamında cari döneme ilişkin risklerin ölçümünün yanı sıra ileriye dönük olarak maruz kalınacak riskler de tahmin edilmekte ve stres testi çalışmalarına konu edilmektedir.

Bunun yanı sıra Banka’nın iç politika ve prosedürleri ile iş akışlarındaki değişiklikler ve yeni ürün tasarımları izlenerek risk ve etki değerlendirmeleri yapılmaktadır. Ayrıca alınacak destek hizmetleri ile ilgili riskler analiz edilmektedir.

Etkin risk ölçümü ve yönetimi amacıyla kredi ve müşteri türlerine göre kullandırılan fon portföylerine özel olarak geliştirilmiş ve dizayn edilmiş istatistiki risk ölçüm ve derecelendirme sistemleri kullanılmakta olup bu sistemler düzenli olarak izlenmekte, validasyon çalışmaları yapılmakta ve gerektiğinde iyileştirici aksiyonlar alınmaktadır.

Risklerin ölçümü ve derecelendirmesi kapsamında yürütülen çalışmaların detaylarına ilgili risk kategorisi başlığı altında “Risk Türleri İtibarıyla Risk Yönetimi Politikalarına İlişkin Bilgiler” bölümünde yer verilmiştir.

Risk İzlemesi ve Raporlanması

Risk Yönetim Merkezi, ekonomi ile ilgili verileri izleyerek Banka’nın faaliyet gösterdiği ekonomik ortamdaki piyasa şartlarındaki değişimleri ve eğilimleri önceden algılamaya çalışmaktadır. Risk Yönetim Merkezi yaptığı risk analizlerinin ve ölçümlerinin sonuçlarını ilgili birimlere, komitelere, Üst Yönetime ve Denetim Komitesine raporlamaktadır. Ayrıca Risk Yönetimine ilişkin raporlamalar BDDK’ya yapılmaktadır.

Tüm ilgili risk türleri bazında önem ve büyüklük kriterleri dikkate alınarak gerekli izleme çalışmaları yürütülmekte olup bahse konu çalışmalara ilişkin risk türleri itibarıyla gruplandırılmış detaylara, “Risk Türleri İtibarıyla Risk Yönetimi Politikalarına İlişkin Bilgiler” bölümünde yer verilmiştir.

31.12.2014 itibarıyla, Risk Yönetim Merkezi 15 kişiden oluşmaktadır. Personelin kişisel ve mesleki gelişimlerinin artırılması amacıyla dahili ve harici eğitim, konferans ve seminerlere katılımı sağlanarak risk yönetimi alanında uygulamaya yönelik bilgi seviyesi devamlı olarak artırılmaya çalışmaktadır.

Mevzuat Uyum

Mevzuat Uyum Müdürlüğü; uyum riskinin ilgili mevzuat, düzenleme ve standartlar çerçevesinde etkin bir şekilde yönetilerek kontrol altına alınmasını sağlamaya ve banka genelinde farkındalık yaratmaya yönelik faaliyet göstermektedir

Müdürlüğün genel olarak görev ve sorumlulukları; “Bankaların İç Sistemleri ve İçsel Sermaye Yeterliliği Değerlendirme Süreci Hakkında Yönetmelik” çerçevesinde Banka’da uyum kontrol faaliyetlerinin yerine getirilmesi, Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanının Önlenmesine yönelik mevzuat doğrultusunda Uyum Programının yürütülmesi, 5549 Sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun’un (Kanun) getirdiği yükümlülüklere Bankamızca tam uyumun sağlanması, mevzuat değişikliklerinin takip edilerek Banka yönetimine ve ilgili bölümlere zamanında duyurulması, mevzuat değişiklikleri ile ilgili uyum çalışmalarının koordine edilmesi, izlenmesi ve raporlama faaliyetlerinin yürütülmesi, Etik Hattı’ndan gelen bildirimlerin yönetimi ile Banka içinde etik kültürünü yerleştirmek üzere çalışmalar yapılması ve ayrıca Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanının Önlenmesi, Uyum ve Etik İlkeler kapsamında eğitim faaliyetlerinin yerine getirilmesidir.

Mevzuat Uyum Müdürlüğü; Ürün ve Hizmetler Uyum Kontrol Servisi, Suç Gelirleri İle Mücadele Servisi ve Dış Mevzuat Koordinasyon Servisi olmak üzere 3 ayrı servis şeklinde yapılanmıştır. 31.12.2014 tarihi itibarı ile kadrosu toplam 12 kişiden oluşmaktadır. 2014 yılı içerisinde MASAK Uyum Servisi’nin adı Suç Gelirleri İle Mücadele Servisi olarak değiştirilerek servis içerisinde “Yaptırım İzleme ve Analiz” ve “Şüpheli İşlem İzleme ve Analiz” olarak fonksiyonel ayrıma gidilmiştir.

2014 yılı içerisinde Mevzuat Uyum Müdürlüğü personelinin iç ve dış eğitim, kongre, seminer ve konferans programlarına katılımları sağlanarak mesleki bilgileri arttırılmış ve kişisel gelişimleri sağlanmıştır.

2014 yılı içerisinde; banka personelinin %23’üne yüz yüze, %79’una ise uzaktan Eğitim ile “Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanının Önlenmesi Eğitimi” hakkında eğitim verilmiş olup, yine aynı dönemde %23’üne yüz yüze %18’ine ise uzaktan Eğitim ile “Uyum ve Etik İlkeler Eğitimi” hakkında Eğitim verilmiştir.

Denetim Komitesi

Lama Ghazzaoui
Denetim Komitesi Üyesi
Oğuz KAYHAN
Denetim Komitesi Üyesi